Oksimoron: Revizyonlar arasındaki fark

Nurpedia.org - İman ve İslam Hakikatlerine Dair Nur Ansiklopedisi sitesinden
Değişiklik özeti yok
 
(Aynı kullanıcının aradaki diğer 3 değişikliği gösterilmiyor)
1. satır: 1. satır:
[[Kategori:Mefhum]]
[[Kategori:Dil ve Edebiyat]]
[[Kategori:Edebi Sanatlar]]
[[Kategori:Edebi Sanatlar]]
'''Oksimoron''' birbiriyle çelişen ya da tamamen zıt iki kavramın bir arada kullanılması ve bu şekilde oluşturulmuş ifadedir. Bazen anlamı kuvvetlendirmek için veya edebî sanat yapmak amacıyla kullanılır, bazen de halihazırda kullanılan bir kavramı eleştirmek veya alaya almak için kullanılır.<ref name="a">https://tr.wikipedia.org/wiki/Oksimoron</ref>
'''Oksimoron''' birbiriyle çelişen ya da tamamen zıt iki kavramın bir arada kullanılması ve bu şekilde oluşturulmuş ifadedir. Bazen anlamı kuvvetlendirmek için veya edebî sanat yapmak amacıyla kullanılır, bazen de halihazırda kullanılan bir kavramı eleştirmek veya alaya almak için kullanılır.<ref name="a">https://tr.wikipedia.org/wiki/Oksimoron</ref>
8. satır: 6. satır:
==Risale-i Nur'da Nerede ve Nasıl Bahsedildiği==
==Risale-i Nur'da Nerede ve Nasıl Bahsedildiği==


Ve o dalgalı muharebe meydanı ise şu fırtınalı dünya yüzüdür ki durmuyor, dönüyor, bozuluyor ve her insanın aklına şu fikri veriyor: “Madem her şey elimizden çıkacak, fâni olup kaybolacak. Acaba bâkiye tebdil edip ibka etmek çaresi yok mu?” deyip düşünürken birden semavî sadâ-yı Kur’an işitiliyor. Der: “Evet, var. Hem beş mertebe kârlı bir surette güzel ve rahat bir çaresi var.
S- Bir büyük adama, bir veliye, bir şeyhe, bir büyük âlime karşı nasıl hür olacağız? Onlar meziyetleri için bize tahakküm etmek haklarıdır. Biz onların ve faziletlerinin esiriyiz.


Sual: Nedir?
C- Velâyet, şeyhlik, büyüklüğün şe'ni; tevazu ve mahviyettir. Tekebbür ve tahakküm değildir. Demek tekebbür eden, '''sabiyy-i müteşeyyihtir'''. Siz de büyük tanımayınız.


Elcevap: [[Oksimoron|Emaneti, sahib-i hakikisine satmak]].
([[Risale:Münazarat_(Asar-ı_Bediiyye)#59._Sual|Münazarat]])
 
([[Risale:6._Söz#Altıncı_Söz|6. Söz]])
----
İşte şu mertebede, şu hatvede '''tezkiyesi''', tathiri: Onu '''tezkiye etmemek''', tebrie etmemektir.
 
...
 
Şu mertebede tezkiyesi [[Şems 9|{{Arabi|قَدْ اَفْلَحَ مَنْ زَكّٰيهَا}}]] sırrıyla şudur ki: '''Kemalini kemalsizlikte, kudretini aczde, gınasını fakrda''' bilmektir.
 
...
 
Şu makamda tezkiyesi ve tathiri şudur ki: '''Vücudunda adem, ademinde vücudu''' vardır.
 
([[Risale:29._Mektup#Zeyl|29. Mektup]])
----
Madem öyledir, eğer malı çok seversen hırs ile değil belki kanaat ile malı talep et, tâ çok gelsin.
 
([[Risale:22._Mektup#İkinci_Mebhas|22. Mektup]])
----
----
Hem onun mülküdür hem o vermiştir. Öyle ise minnet etmeyerek ve çekinmeyerek fena et, feda et tâ beka bulsun. Çünkü nefy-i nefiy, ispattır. Yani yok, yok ise o vardır. Yok, yok olsa var olur.
Eğer İslâmiyet’in bir sırr-ı esası olan ihlas ve rıza-yı İlahî cihetinde, Kur’an-ı Hakîm’in ders verdiği ahkâm ve hakaik-i kudsiyeye dair harekât ve a’mal ondan sudûr etse, lisan-ı hali manen âyât-ı Kur’aniyeyi okusa o vakit manen âlem-i İslâm’ın her bir ferdinin vird-i zebanı olan [[Risale:29. Mektup (Ayet-Hadis Mealleri)#16|{{Arabi|اَللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنٖينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ}}]] duasında dâhil olup hissedar olur ve umumu ile uhuvvetkârane alâkadar olur. Yalnız hayvanat-ı muzırra nevinden bazı ehl-i dalaletin ve '''sakallı çocuklar''' hükmündeki bazı ahmakların nazarlarında kıymeti görünmez.
 
{{Arabi|خُدَاىِ پُرْكَرَمْ خُودْ مُلْكِ خُودْرَا مٖى خَرَدْ اَزْ تُو}}


{{Arabi|بَهَاىِ بٖى گِرَانْ دَادَه بَرَاىِ تُو نِگَاهْ دَارَسْتْ}}
([[Risale:29._Mektup#Birinci_Desise|29. Mektup]])
 
Hâlık-ı Kerîm, kendi mülkünü senden satın alıyor.
 
([[Risale:17._Söz#Kalbe_Farisî_Olarak_Tahattur_Eden_Bir_Münâcat|17. Söz]])


==Risale-i Nur'daki Diğer Alakalı Yerler==
==Risale-i Nur'daki Diğer Alakalı Yerler==
47. satır: 21. satır:


==İlgili Maddeler==
==İlgili Maddeler==
 
* [[Tezat (Edebi Sanat)]]: Birbirine karşıt iki öğenin bir sözde, bir dizede veya beyitte bir araya getirildiği edebi sanat.
* [[Müşakele]]: Söz içinde bir kelimenin başka bir anlam ve bağlamda tekrar edilmesi edebi sanatı.
 
==Kaynakça==
==Kaynakça==

10.45, 18 Eylül 2024 itibarı ile sayfanın şu anki hâli

Oksimoron birbiriyle çelişen ya da tamamen zıt iki kavramın bir arada kullanılması ve bu şekilde oluşturulmuş ifadedir. Bazen anlamı kuvvetlendirmek için veya edebî sanat yapmak amacıyla kullanılır, bazen de halihazırda kullanılan bir kavramı eleştirmek veya alaya almak için kullanılır.[1]

Diğer İsimleri[değiştir]

Risale-i Nur'da Nerede ve Nasıl Bahsedildiği[değiştir]

S- Bir büyük adama, bir veliye, bir şeyhe, bir büyük âlime karşı nasıl hür olacağız? Onlar meziyetleri için bize tahakküm etmek haklarıdır. Biz onların ve faziletlerinin esiriyiz.

C- Velâyet, şeyhlik, büyüklüğün şe'ni; tevazu ve mahviyettir. Tekebbür ve tahakküm değildir. Demek tekebbür eden, sabiyy-i müteşeyyihtir. Siz de büyük tanımayınız.

(Münazarat)


Eğer İslâmiyet’in bir sırr-ı esası olan ihlas ve rıza-yı İlahî cihetinde, Kur’an-ı Hakîm’in ders verdiği ahkâm ve hakaik-i kudsiyeye dair harekât ve a’mal ondan sudûr etse, lisan-ı hali manen âyât-ı Kur’aniyeyi okusa o vakit manen âlem-i İslâm’ın her bir ferdinin vird-i zebanı olan اَللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنٖينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ duasında dâhil olup hissedar olur ve umumu ile uhuvvetkârane alâkadar olur. Yalnız hayvanat-ı muzırra nevinden bazı ehl-i dalaletin ve sakallı çocuklar hükmündeki bazı ahmakların nazarlarında kıymeti görünmez.

(29. Mektup)

Risale-i Nur'daki Diğer Alakalı Yerler[değiştir]

İlgili Resimler/Fotoğraflar[değiştir]

İlgili Maddeler[değiştir]

  • Tezat (Edebi Sanat): Birbirine karşıt iki öğenin bir sözde, bir dizede veya beyitte bir araya getirildiği edebi sanat.
  • Müşakele: Söz içinde bir kelimenin başka bir anlam ve bağlamda tekrar edilmesi edebi sanatı.

Kaynakça[değiştir]