İbn Ataullah el-İskenderi: Revizyonlar arasındaki fark

Nurpedia.org - İman ve İslam Hakikatlerine Dair Nur Ansiklopedisi sitesinden
Değişiklik özeti yok
 
(Aynı kullanıcının aradaki bir diğer değişikliği gösterilmiyor)
27. satır: 27. satır:
[[Risale:6. Mektup (Ayet-Hadis Mealleri)#4|{{Arabi|سِرِّ بَلَا چٖيسْتْ كِه يَعْنٖى مَنَمْ حَلْقَه زَنِ دَرْگَهِ فَقْر و فَنَا}}]]
[[Risale:6. Mektup (Ayet-Hadis Mealleri)#4|{{Arabi|سِرِّ بَلَا چٖيسْتْ كِه يَعْنٖى مَنَمْ حَلْقَه زَنِ دَرْگَهِ فَقْر و فَنَا}}]]


O vakit nefsim dahi: “Evet, evet acz ve tevekkül ile, fakr ve iltica ile nur kapısı açılır, zulmetler dağılır. [[Risale:6. Mektup (Ayet-Hadis Mealleri)#5|{{Arabi|اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلٰى نُورِ الْاٖيمَانِ وَ الْاِسْلَامِ}}]]” dedi. Meşhur [[Hikem-i Ataiye|Hikem-i Atâiye]]’nin şu fıkrası:
O vakit nefsim dahi: “Evet, evet acz ve tevekkül ile, fakr ve iltica ile nur kapısı açılır, zulmetler dağılır. [[Risale:6. Mektup (Ayet-Hadis Mealleri)#5|{{Arabi|اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلٰى نُورِ الْاٖيمَانِ وَ الْاِسْلَامِ}}]]” dedi. Meşhur [[Hikem-i Ataiye|Hikem-i]] [[İbn Ataullah el-İskenderi|Atâiye]]’nin şu fıkrası:


[[Risale:6. Mektup (Ayet-Hadis Mealleri)#6|{{Arabi|مَاذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَهُ § وَ مَاذَا فَقَدَ مَنْ وَجَدَهُ}}]]
[[Risale:6. Mektup (Ayet-Hadis Mealleri)#6|{{Arabi|مَاذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَهُ § وَ مَاذَا فَقَدَ مَنْ وَجَدَهُ}}]]

14.18, 31 Temmuz 2024 itibarı ile sayfanın şu anki hâli

İbn Ataullah el-İskenderî Mısır'da yaşamış ve geniş cemaate vaaz ve sohbetleriyle irşad etmiş bir sufîdir. Eserleri Kuzey Afrika başta olmak üzere bütün İslâm ülkelerinde bilinmektedir. Elliden fazla sûfînin tercüme ve şerhettiği el-Hikemü’l-Âtâiyye en çok bilinen eseridir. Tarikatın kurucusu Ebu-l Hasen-i Şazeli'nin halifesi Ebü’l-Abbas el-Mürsî’den sonra Şâzeliyye tarikatının ikinci büyük şahsiyetidir. Şeyhinin menkıbelerini kaleme almıştır. Sözleri aşk ve cezbenin coşkunluğuyla değil tefekkürün incelikleriyle yoğrulmuştur. Daha çok kitleleri derinden etkileyen hitabet tarzı, vaaz ve sohbetleriyle tanınan İbn Atâullah’ın bu özellikleri başta el-Hikemü’l-Âtâiyye eserinde görülür.[1]

Risale-i Nur'da 6. Mektup'ta "Cenab-ı Hakk’ı bulan, neyi kaybeder? Ve Onu kaybeden, neyi kazanır? mealindeki beyti geçer.

Şahsi Bilgiler[değiştir]

Diğer İsimleri: Ebü’l-Abbâs (Ebü’l-Fazl) Tâcüddîn Ahmed b. Muhammed b. Abdilkerîm b. Atâillâh eş-Şâzelî el-İskenderî [1]

Doğum Yeri ve Tarihi: İskenderiye[1]

Vefat Yeri ve Tarihi: Mısır, 1309[1]

Kabrinin Yeri: Mısır, Kahire, Karâfe Kabristanı.

Eserleri[değiştir]

Hikem-i Ataiye, Letâifü’l-minen.

Risale-i Nur'da Nerede ve Nasıl Bahsedildiği[değiştir]

Hem üstadlarımdan Mevlana Celaleddin’in nefsine dediği gibi dedim:

اُو گُفْتْ اَلَسْتُ و تُو گُفْتٖى بَلٰى شُكْرِ بَلٰى چٖيسْتْ كَشٖيدَنْ بَلَا

سِرِّ بَلَا چٖيسْتْ كِه يَعْنٖى مَنَمْ حَلْقَه زَنِ دَرْگَهِ فَقْر و فَنَا

O vakit nefsim dahi: “Evet, evet acz ve tevekkül ile, fakr ve iltica ile nur kapısı açılır, zulmetler dağılır. اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلٰى نُورِ الْاٖيمَانِ وَ الْاِسْلَامِ” dedi. Meşhur Hikem-i Atâiye’nin şu fıkrası:

مَاذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَهُ § وَ مَاذَا فَقَدَ مَنْ وَجَدَهُ

Yani “Cenab-ı Hakk’ı bulan, neyi kaybeder? Ve Onu kaybeden, neyi kazanır?”

Yani “Onu bulan her şeyi bulur; Onu bulmayan hiçbir şey bulmaz, bulsa da başına bela bulur.” ne derece âlî bir hakikat olduğunu gördüm ve طُوبٰى لِلْغُرَبَاءِ hadîsinin sırrını anladım, şükrettim.

(Mektubat, 6. Mektup)

Risale-i Nur'daki Diğer Alakalı Yerler[değiştir]

İlgili Resimler/Fotoğraflar[değiştir]

İlgili Maddeler[değiştir]

Kaynakça[değiştir]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 http://www.islamansiklopedisi.info/ - İbn Atâullah el-İskenderî maddesi