Tezat (Edebi Sanat): Revizyonlar arasındaki fark

Nurpedia.org - İman ve İslam Hakikatlerine Dair Nur Ansiklopedisi sitesinden
("Kategori:Edebi Sanatlar '''Tezat''' veya '''Karşıtlık''', iki zıt düşünceyi (mefhumu değil) bir arada söyleme sanatıdır. ==Risale-i Nur'da Bu..." içeriğiyle yeni sayfa oluşturdu)
 
Değişiklik özeti yok
 
(Aynı kullanıcının aradaki diğer 3 değişikliği gösterilmiyor)
1. satır: 1. satır:
[[Kategori:Edebi Sanatlar]]
[[Kategori:Edebi Sanatlar]]
'''Tezat''' veya '''Karşıtlık''', iki zıt düşünceyi (mefhumu değil) bir arada söyleme sanatıdır.
'''Tezat''' veya '''Karşıtlık''', birbirine karşıt iki öğenin bir sözde, bir dizede veya beyitte bir araya getirildiği edebi sanattır.<ref name="a">https://islamansiklopedisi.org.tr/tezat--edebiyat</ref>


==Risale-i Nur'da Bu Sanata Misal Cümleler==
==Risale-i Nur'da Bu Sanata Misal Cümleler==


* ()
Gıybet, ehl-i adâvet ve hased ve inadın en çok istimal ettikleri alçak bir silahtır. İzzet-i nefis sahibi, bu pis silaha tenezzül edip istimal etmez. Nasıl meşhur bir zat demiş:
 
[[Risale:22. Mektup (Ayet-Hadis Mealleri)#24|{{Arabi|اُكَبِّرُ نَفْسٖى عَنْ جَزَاءٍ بِغِيْبَةٍ § فَكُلُّ اِغْتِيَابٍ جَهْدُ مَنْ لَا لَهُ جَهْدٌ}}]]
 
(Meali: Gıybetle ceza vermekten nefsimi yüksek tutuyorum. Gıybet; '''gayretsizlerin gayretidir''')
 
([[Risale:22._Mektup#Hâtime|22. Mektup]])
----
Ve o dalgalı muharebe meydanı ise şu fırtınalı dünya yüzüdür ki durmuyor, dönüyor, bozuluyor ve her insanın aklına şu fikri veriyor: “Madem her şey elimizden çıkacak, fâni olup kaybolacak. Acaba bâkiye tebdil edip ibka etmek çaresi yok mu?” deyip düşünürken birden semavî sadâ-yı Kur’an işitiliyor. Der: “Evet, var. Hem beş mertebe kârlı bir surette güzel ve rahat bir çaresi var.”
 
Sual: Nedir?
 
Elcevap: [[Oksimoron|Emaneti, sahib-i hakikisine satmak]].
 
([[Risale:6._Söz#Altıncı_Söz|6. Söz]])
----
İşte şu mertebede, şu hatvede '''tezkiyesi''', tathiri: Onu '''tezkiye etmemek''', tebrie etmemektir.
 
...
 
Şu mertebede tezkiyesi [[Şems 9|{{Arabi|قَدْ اَفْلَحَ مَنْ زَكّٰيهَا}}]] sırrıyla şudur ki: '''Kemalini kemalsizlikte, kudretini aczde, gınasını fakrda''' bilmektir.
 
...
 
Şu makamda tezkiyesi ve tathiri şudur ki: '''Vücudunda adem, ademinde vücudu''' vardır.
 
([[Risale:29._Mektup#Zeyl|29. Mektup]])
----
Madem öyledir, eğer malı çok seversen hırs ile değil belki '''kanaat ile malı talep et, tâ çok gelsin'''.
 
([[Risale:22._Mektup#İkinci_Mebhas|22. Mektup]])
----
Hem onun mülküdür hem o vermiştir. Öyle ise minnet etmeyerek ve çekinmeyerek fena et, feda et tâ beka bulsun. Çünkü '''nefy-i nefiy, ispattır. Yani yok, yok ise o vardır. Yok, yok olsa var olur.'''
 
{{Arabi|خُدَاىِ پُرْكَرَمْ خُودْ مُلْكِ خُودْرَا مٖى خَرَدْ اَزْ تُو}}
 
{{Arabi|بَهَاىِ بٖى گِرَانْ دَادَه بَرَاىِ تُو نِگَاهْ دَارَسْتْ}}
 
Hâlık-ı Kerîm, '''kendi mülkünü senden satın alıyor'''.
 
([[Risale:17._Söz#Kalbe_Farisî_Olarak_Tahattur_Eden_Bir_Münâcat|17. Söz]])


==İlgili Maddeler==
==İlgili Maddeler==
* [[Oksimoron]]: Birbiriyle çelişen ya da tamamen zıt iki kavramın bir arada kullanılması ve bu şekilde oluşturulmuş ifade.
* [[Müşakele]]: Söz içinde bir kelimenin başka bir anlam ve bağlamda tekrar edilmesi edebi sanatı.
* [[Tenasüb (Edebi Sanat)]]: Anlamca birbiriyle ilgili (karşıt değil) kelimeleri bir arada kullanma sanatı.


==Kaynakça==
==Kaynakça==

10.45, 18 Eylül 2024 itibarı ile sayfanın şu anki hâli

Tezat veya Karşıtlık, birbirine karşıt iki öğenin bir sözde, bir dizede veya beyitte bir araya getirildiği edebi sanattır.[1]

Risale-i Nur'da Bu Sanata Misal Cümleler[değiştir]

Gıybet, ehl-i adâvet ve hased ve inadın en çok istimal ettikleri alçak bir silahtır. İzzet-i nefis sahibi, bu pis silaha tenezzül edip istimal etmez. Nasıl meşhur bir zat demiş:

اُكَبِّرُ نَفْسٖى عَنْ جَزَاءٍ بِغِيْبَةٍ § فَكُلُّ اِغْتِيَابٍ جَهْدُ مَنْ لَا لَهُ جَهْدٌ

(Meali: Gıybetle ceza vermekten nefsimi yüksek tutuyorum. Gıybet; gayretsizlerin gayretidir)

(22. Mektup)


Ve o dalgalı muharebe meydanı ise şu fırtınalı dünya yüzüdür ki durmuyor, dönüyor, bozuluyor ve her insanın aklına şu fikri veriyor: “Madem her şey elimizden çıkacak, fâni olup kaybolacak. Acaba bâkiye tebdil edip ibka etmek çaresi yok mu?” deyip düşünürken birden semavî sadâ-yı Kur’an işitiliyor. Der: “Evet, var. Hem beş mertebe kârlı bir surette güzel ve rahat bir çaresi var.”

Sual: Nedir?

Elcevap: Emaneti, sahib-i hakikisine satmak.

(6. Söz)


İşte şu mertebede, şu hatvede tezkiyesi, tathiri: Onu tezkiye etmemek, tebrie etmemektir.

...

Şu mertebede tezkiyesi قَدْ اَفْلَحَ مَنْ زَكّٰيهَا sırrıyla şudur ki: Kemalini kemalsizlikte, kudretini aczde, gınasını fakrda bilmektir.

...

Şu makamda tezkiyesi ve tathiri şudur ki: Vücudunda adem, ademinde vücudu vardır.

(29. Mektup)


Madem öyledir, eğer malı çok seversen hırs ile değil belki kanaat ile malı talep et, tâ çok gelsin.

(22. Mektup)


Hem onun mülküdür hem o vermiştir. Öyle ise minnet etmeyerek ve çekinmeyerek fena et, feda et tâ beka bulsun. Çünkü nefy-i nefiy, ispattır. Yani yok, yok ise o vardır. Yok, yok olsa var olur.

خُدَاىِ پُرْكَرَمْ خُودْ مُلْكِ خُودْرَا مٖى خَرَدْ اَزْ تُو

بَهَاىِ بٖى گِرَانْ دَادَه بَرَاىِ تُو نِگَاهْ دَارَسْتْ

Hâlık-ı Kerîm, kendi mülkünü senden satın alıyor.

(17. Söz)

İlgili Maddeler[değiştir]

  • Oksimoron: Birbiriyle çelişen ya da tamamen zıt iki kavramın bir arada kullanılması ve bu şekilde oluşturulmuş ifade.
  • Müşakele: Söz içinde bir kelimenin başka bir anlam ve bağlamda tekrar edilmesi edebi sanatı.
  • Tenasüb (Edebi Sanat): Anlamca birbiriyle ilgili (karşıt değil) kelimeleri bir arada kullanma sanatı.

Kaynakça[değiştir]